Helberg > Persoonlijk > Joost > Sport > Elfsteden fietstocht > Gudereit LC-R > VersnellingsnaafSearch | Sitemap
Oude fiets | Versnellingsnaaf | Remmen | Qring | Verlichting
< vorige | volgende >Snow B.V.

Versnellingsnaaf

Ik had altijd al een hekel aan het geschutter met schakelen. Nooit gaat het echt soepel vanwege het gebruik van twee of meer voorbladen. Daarnaast moet je regelmatig naar beneden kijken om te achterhalen wat je voor de volgende versnelling moet doen. Rohloff naaf Al snel bleek dat de Rohloff versnellingsnaaf een verplicht onderdeel van mijn fiets zou worden. Argumenten zijn er genoeg: 14 versnellingen, steeds 10% oplopend, dekken dezelfde verhoudingen af van een fiets met 3 bladen voor en 7 achter. De prijs is een flink nadeel (zo'n factor 8) en het gewicht (factor 3) ook. De echte voordelen blijken echter pas tijdens het rijden, daarover later meer.

Deze naaf wordt veel in het Mountain Biking circuit gebruikt. Vooral bij het specialisme afdaling: dat komt natuurlijk doordat de naaf voor veel klimmers te zwaar is.

Een schone derailleur presteert mbt. wrijving beter dan een Rohloff naaf. Na een enkele dag is de derailleur vuil genoeg om niet meer beter te zijn.

Het gewicht is overigens goed te merken. Niet zozeer omdat het fietsen zwaarder is, maar vooral omdat het zwaartepunt ver naar achteren toe ligt. Goede grip met het aangedreven wiel dus; minder met het sturende wiel.