Helberg > Persoonlijk > Joost > Sport > Elfsteden fietstocht > Gudereit LC-R > QringSearch | Sitemap
Oude fiets | Versnellingsnaaf | Remmen | Qring | Verlichting
< vorige | volgende >Snow B.V.

Qring

Verschillende manieren zijn er bedacht om de nadelige effecten van het dode punt te keren. De pedalen worden door je benen naar beneden gedrukt, het koppelverloop is niet steeds gelijk. Een elliptisch voorblad zorgt er voor dat het verloop gelijkmatiger is. Q-Ring voorblad Duidelijk is te zien dat er 5 mogelijkheden zijn om je Q-Ring te monteren. Op de foto is het middelste gat gebruikt.

Als je heel weinig kracht uitoefent op je pedalen, kun je het dode punt opzoeken. Je merkt dat dan doordat het rondgaan even stokt. Met de Q-Ring kun je voelen dat het stokken korter duurt. Op de stand zoals op de foto is het er nog wel. Ik moet nog experimenteren met een iets andere stand om te ontdekken hoe ik het stokken zo kort mogelijk kan maken.

In publicaties over de Q-Ring lees je dat er optimale standen zijn voor klimmen, andere voor sprinten en weer andere voor continue belasting.

Ik zou zelf voor de laatste kiezen, maar dan nog blijkt het optimum persoonlijk te zijn.

Het voorblad heeft een verzet van tussen de 48 en 44 tanden. 10% verschil levert je volgens de mensen van Q-Ring minder verzuring op. Door de belasting die gelijkmatiger is kan ik me dat voorstellen. Of dat per se goed is, is natuurlijk een tweede. Misschien is onregelmatige belasting, binnen grenzen, juist wel goed!

Echt goed te meten is het allemaal niet, ik heb niet de beschikking over twee identieke fietsen met alleen het voorblad als verschil. Na pinksteren 2008 weet ik in ieder geval meer.

Zeker weet ik dat het gewicht van dit tandwiel (103 gram) een voordeel is boven dan van het originele voorblad van 200 gram.